warum machen Sie das? (34 km; 1220 kcal; 6h 24')

14 juli 2014 - Hückelhoven, Duitsland

Na ongeveer 33,5 km en 7 uur lopen komen we aan bij ons hotel wat simpelweg "Baal" blijkt te heten. Het ligt op een kruising van enkele drukke wegen en ziet eruit alsof het al tijden dicht is. Na enig zoeken  naar een bel, wordt de deur  opengedaan door een Turkse jongen die eerst zijn zus moet gaan waarschuwen die 25 meter verderop woont. Gelukkig beheerst ze de Duitse taal ruim voldoende om ons te verstaan. Ze kan zich een boeking herinneren  maar de bijbehorende gegevens blijven onvindbaar, maar ze weet mijn voornaam nog en zo komen we zonder problemen binnen. In de tussentijd  stelt de jongen allerlei vragen: Woher kommen Sie?Roermond. Woher gehen Sie? Trier en op mij wijzend zegt Jan: " und er geht nach Rom" Wie lange dauert das?  Drei Monate. Warum machen Sie das? Om verdere discussie s te vermijden laten we het daar maar even bij. Wie spat konnen wir Fruhstucken?  Um Acht. De kamer ligt natuurlijk aan de straatkant en is even schoon als lelijk.

De dag is s' ochtends vrij laat begonnen: om ongeveer kwart voor elf zijn we weg. Het tempo van Jan is  moordend, maar na verloop van tijd vinden we een goede cadans. Op klokslag twaalf trekken we "die Heimat" binnen en na drie uur zijn we vijftien kilometer van huis. In Ratheim de eerst " latte macchiato" (voortaan LM). Het terras van het ijscafee zit door het goede weer vol. De  omvang van de ijscoupes is aagepast aan de BMI van degene die ze besteld. Beiden zijn een foto waard, maar dat lijjkt me toch wat te opdringerig. Via het industrieterrein van Huckelhoven-Baal  geraken we in het dorp zelf, een treurig stemmende verzameling huizen, met als hoogtepunten een  Euro-pizzeria/kebab zaak en een kroeg "Jupp' s". Aan de inrichting van beide zaken ontbreekt elke vorm van gezelligheid die eten en drinken iets extra' s geven. De  tuinstoelen in het cafe lijken tijdelijk gered van de milieustraat. Naast de bar is een groot scherm met punaises aan de muur opgehangen voor  de wedstrijd van vanavond waar Duitsland het opneemt tegen Argentinië. Alhoewel het pas zeven uur is, zitten veel mensen al klaar en drinken of hun leven ervan afhangt. We besluiten dat deze kroeg na het eten een feestelijke afsluiting van de eerste dag gaat worden.

Als we  om iets voor negen terugkomen  zijn de meeste mensen al flink in de olie. We mogen op de eerste rij plaatsnemen. Achter me zitten vooral vrouwen van rond de zestig die, naarmate de wedstrijd vordert, steeds meer voetbalverstand lijken te krijgen en De Ma nnschaft naar voren vloeken en tieren.   De ontlading is snel enorm als Duitsland na honderdzeventien minuten eindelijk scoort. Dan gaat het cafe pas echt los:bladen met schnapps gaan rond en wij mogen in  de feestvreugde meedelen. Dat lijkt ons geen goed idee, om een uur liggen we in bed.

s'Ochtends word ik gewekt door een ploegje stratenmakers die al in alle vroegte de parkeerplaats van de tegenoverliggende bank openbreken. Zeker niet gefeest gisteravond.

Het ontbijt is in een zaaltje op de begane grond. Je komt er alleen buitenom.  We worden ontvangen door een andere Turkse man, die aan zijn laptop gekleefd lijkt.  We eten in een volledig leeg zaaltje, alleen enkele hoekbanken verraden een regulier gebruik.  De kleuren, paars beige en bruin, en de bekleding, skai, ademen de zeventiger jaren van de vorige eeuw. Waar naar toe, vraagt de man. Naar Trier. Is dat richting Frankfurt? Nee richting Luxemburg. Zijn fronsende wenkbrauwen  doen vermoeden dat  hij daar nog nooit van gehoord heeft. Geeft niet.

Het Roerfietspad voert ons soms langs de weg, maar meestal vlak langs het water. Rond half een zijn we, na een uur door een miezerige regen te hebben gelopen, in Julich. We worden goed geholpen in het plaatselijke VVV kantoor, waar we het adres krijgen van een pension twaalf kilometer verderop richting Duren, waar we om precies vijf uur s' middags arriveren.

1. Marc van Hagen:
    Ha Geert,
    Leuk dat ik zondag nog net een glimp kon opvangen van jullie vertrek uit Berg. Heel veel succes, sterkte en vooral genieten! Dat ga ik doen van jouw reisverhalen, bedankt daarvoor.
    Groeten,
    De Putmeister
  2. Marleen:
    Ha geert
    De eerste kilometers zitten erop het begin is er hopelijk hebben jullie vandaag niet al te veel regen op naar de volgende plaats groetjes veel plezier samen
  3. Harmen:
    14 juli 2014
    Mooi verhaal Geert. Niet te hard van stapel lopen! Bewaar nog wat energie. De finale zien in Duitsland zal een belevenis zijn geweest. Ben benieuwd, succes met het vervolg, ook voor Jan. Groet uit Londen
  4. Dorien:
    14 juli 2014
    Hoi Geert, Je grote wandelreis is dan toch begonnen, erg leuk om hier je reisverhalen te lezen, we zitten op een camping aan het trasimenomeer op de grens van Umbrië en Toscane, zo'n 180 km van Rome... Het is toch een hele afstand... heel veel succes en plezier met je wandelreis! Groetjes Dorien en familie
  5. Stella:
    14 juli 2014
    De kop is eraf! Jullie hebben vast een mooie avond beleefd gisteren met al die vrolijke Duitsers en halve liters bier die ze daar wegtikken alsof het een glaasje ranja is!
  6. Gusta Smits:
    Hee Geert,
    Je bent op weg! Fantastisch.
    Ik ga je met veel plezier volgen,
    Groet ook voor Jan
  7. Marie Christine:
    14 juli 2014
    Hebben jullie überhaupt kunnen lopen vandaag? Na 33,5 km!!! En als klap op de vuurpijl de finale van het WK! Die kan niet zonder bier aan jullie voorbij zijn gegaan? Ben heel benieuwd!
    Groet aan Jan en een kus van je zus!
  8. Ria en Manuel:
    15 juli 2014
    Hai Geert!
    Leuk dat we zo elke dag kunnen meereizen op je tour naar Rome, een fantastische onderneming met veel belevenissen op je reis.
    We wensen je nog heel veel succes en tot schrijfs!!