Viterbo-Vetralla (16 km bus)-Capranica-Sutri (21 km; 754 kcal; 5 h 25')

26 september 2014 - Sutri, Italië

Gisteravond en vannacht heeft het geregend, maar de zon schijnt weer volop en blijft dat volgens de kranten de komende dagen doen. De etappe van vandaag is erg lang: naar Sutri is ruim zesendertig kilometer. Het eerste stukje gaat dus met de trein. De route naar Capranica gaat deels door de velden, deels over verharde weg. Eindeloze hazelnootboomgaarden loop ik voorbij. Die staan op het punt geoogst te worden.Ik raap er een tiental: ze smaken geweldig, zoals alles hier. Het eerste stuk na. Capranica is weer verharde weg, maar opeens duikt de route rechts naar beneden en na een minuut of tien lopen realiseer ik me dat ik weer door een echt bos loop. Dat is een ervaring die ik alweer bijna vergeten was. Sinds Aulla (Appenijnen) heb ik geen echt bos meer gezien. Van voornoemde stad tot in Lucca hebben de Italo's alle natuurlijke begroeiing omgehakt of omgezaagd en alles volgebouwd zonder enige logica.Natuurlijk zijn er ook olijfboomgaarden en wijngaarden geplant die het landschap zijn speciefieke aantrekkelijkheid geven, maar de infrastructuuris was een gruwel. In Toscane zag het er mooi uit, verzorgd, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat daar mensen wonen met een goed gevulde portemonne. Meer zuidelijk  richting Monte Amiata, is een echt landbouwgebied met omgeploegde heuvels en karige graslanden waar schaapskudden graasden. Echte bossen heb ik niet meer gezien. Het bos is eigenlijk een smalle met bomen begroeide kloof waar een riviertje door stroomt. De begroeiing is weelderig,  het pad is glibberig, afgelopen nacht heeft het flink geregend. Zo loop ik ongeveer anderhalf uur door "echte natuur". Dan wordt de weg wat breder en ligt daar, alweer op een kleine heuvel gelegen,  Sutri (Sutrium) , een archeologische parel, met een redelijk bewaard gebleven amfitheater.

1. Sylvia Veltmaat:
    26 september 2014
    Geert, de hazelnoten hier zijn ook heerlijk! Blijft geweldig wat je doet.
  2. Stella:
    27 september 2014
    Nog een paar dagen en dan zit het avontuur er weer op! En dan ben je ook nog een week eerder dan gepland weer bij het thuisfront, die zijn vast heel blij!!