Jonens eck, Zelhausen (27,5 km; 994 kcal; 4h 37')

15 juli 2014 - Düren, Duitsland

De wandeling tot Zelhausen voert over een mooi pad omgeven door groen. Er zijn geen wandelaars, wel enkele fietsers.  De meeste tijd hebben we de route voor ons alleen. Jonens eck ligt enkele honderden meters van het pad aan de doorgaande weg naar Duren. De eigenaar vindt het maar vreemd,  twee wandelaars waarvan er eentje zich met behulp van een  blindenstok binnen zijn weg zoekt. Aan de bar zitten bejaarde mannen die precies weten hoever het naar Trier is, maar nog nooit een meter gelopen of gefietst lijken te hebben. De kroeg loopt steeds meer vol , iedereen drinkt  alsof het gratis is. Rond negen uur verdwijnen ze letterlijk via de achterdeur naar hun auto.

Onze kamer ligt natuurlijk weer aan de weg. De Duitse bedrijvigheid overdag gaat s' nachts onverminderd door. Het ontbijt s' ochtends  is erg basaal: twee broodjes per persoon, iets voor onderweg hebben ze  niet. De weg gaat verder naar Duren, dat nog tien kilometer verderop ligt. Ik heb van Jan enkele blarenpleisters gekregen: aan de binnenkant van beide hielen zit een blaar:  nog nooit gehad! Om half twaalf zijn we na twee uur lopen in Duren aangekomen. Daar nemen we de Ruhrtaltrein naar Nideggen, vijftien kilometer .Van Nideggen verder naar Heimbach, alwaar we bij het " Infopunkt" goed geholpen worden door de oud politieman van het dorp, Dirk. Zo komen we terecht bij de plaatselijke " Konditorei" , waar een ongelofelijke kletskous woont. Binnen korte tijd passeren zijn huwelijks leven (vier keer getrouwd), zijn sexleven, zijn prostaatklachten en zijn arbeidzaam leven de revue. De volgende ochtend tijdens het ontbijt  gaat hij gewoon vrolijk verder en worden de onderwerpen van gisteravond gerumineerd. Na enige tijd heeft hij toch wel door dat hij de enige is die aan het woord is en neemt hij wat gas terug

1. Stella:
    15 juli 2014
    "Nee, Thomas, wij wandelen zoveel, ik krijg echt geen blaren hoor, dus blarenpleisters hoef ik echt niet mee te nemen!" Hoezo, niet eigenwijs? I rest my case...
  2. Géraldine:
    16 juli 2014
    Blaren...Ruhrtaltrein...dit is een wel erg eerlijk reisverslag, ik ga dit op de voet (!) volgen. Maar buiten dat, veel plezier samen, en zet hem op mannen!
  3. Gusta Smits:
    17 juli 2014
    Hoi Geert,
    Kom net uit de stad met Christine, Willeke en Hans. Je weet wel; de vierdaagse, ook zo'n wandeltocht. Maar voor ons alleen s'avonds gezellig de stad in, biertje, wijntje drinken en wat lekkers eten.
    Heb de indruk dat je alleen nog maar mensen tegenkomt die wandelen"an sich" al een vreemde bezigheid vinden. Dat gaat vast nog veranderen als je wat verder op weg bent. Hier wordt het erg warm de komende dagen, bij jou vast ook.
    Hopelijk heb je niet teveel last van je blaren.
    Lekker slapen, tjuus