De Eifel in (31,5 km; 1124 kcal)

17 juli 2014 - Heimbach, Duitsland

De tocht vanuit Heimbach gaat meteen steil omhoog, verschillende gedeelten gaan m.b.v. houten trappen. Dat is voor Jan niet zo gemakkelijk, ook omdat het relatief donker is.Na enkele honderden meters omhoog wordt het minder steil en gaat het pad op en af. Na vier kilometer komen we bij een trappistenklooster " Mariawald ", helaas gesloten en alleen in de weekens open. Er zit blijkens de borden honderd hectare weide en akkerland bij, dat kunnen de resterende priesters niet meer zelf bewerken: het geheel is verpacht aan natuurbeheer.  Dat betekent vooral dat er een omheining tegen de wilde varkens is aangebracht. Dan gaat het verder door de bossen naar Gemund en vervolgens Schleiden. Opvallend is dat allemaal erg rustig is: weinig toeristen en veel bejaarden met rollators. Dat laatste wordt tijdens diverse  gesprekjes met ouderen bevestigd: de jeugd gaat weg, wil zelf een huis bouwen.Heel veel huizen worden verkocht aan Nederlanders,  die er  een vakantie/weekendhuisje van maken. Iedereen waarmee we in gesprek raken kent meerdere  Nederlandse huizen die meteen een geheel Hollandse aankleding krijgen met o.a veel bloemen rondom. s' Middags rond drie uur arriveren we in Hellenthal. In het plaatselijke " Infopunkt" worden we door een heel aardoge mevrouw geholpen met zowel een kamer als een regiotaxi naar een dorpje verderop. Het is vandaag zo warm en we hebben er ruim dertig kilometer opzitten, dat een klein stukje met bus of taxi een weldaad is. We zijn echter twee minuten te laat met bellen dus we moeten een uur extra wachten! We gaan naar de afgesproken plek beneden bij de bushalte. Even later verschijnt de taxi waar we niet mee mochten. De chauffeur belooft echter dat ze over twintig minuten terugkomt en dat doet ze ook: tien minuten later zijn we in Reiffenscheid  bij Frau Bungardz, die regelt dat we, ongewassen, nog iets kunnen eten op de plaatselijke burcht. Helaas is het eten, zoals zo vaak, verschrikkelijk: er is nog een omelet mogelikk, of anders een "Strammer Max" , dan zit u goed vol. De champignons in het omelet komen gegarandeerd uit blik, het omelet is aangedikt met bloem: in een woord verschrikkelijk.

Frau Bungardz daarentegen is heel aardig, het pension is prima. s' Avonds nog een flesje wijn leeggemaakt op het bankje voor het huis.

1. Tom en inge:
    18 juli 2014
    Ha geert en jan, jullie zijn al een eindje opgeschoten. Zal daar ook wel bloedheet zijn. Verzorg je blaren goed, watje. Zet hem op, we volgen jullie verhalen op de voet.
  2. Gusta Smits:
    18 juli 2014
    Hee Geert,
    Hoe voelt het lijf na zoveel dagen lopen, went het al?
    Heb zelf net 4 km hardgelopen, vond ik wel genoeg met deze warmte.
    Groeten, ook voor Jan
    Ps, Elisabeth heeft een 8 voor haar masterscriptie gehaald!
    Trotse ouders, dat begrijp je
  3. Hildegard:
    19 juli 2014
    Geert,
    ik geniet van je verhalen en vind het knap dat het zo goed gaat. Groetjes
  4. Sylvia Veltmaat:
    20 juli 2014
    Geert,
    Wat geweldig dat je dit doet! Lijkt ons fantastisch. Je hebt een zaadje gepland bij Marc die ook na je eerste reisverslagen steeds meer behoefte krijgt ook een keer zo iets te doen. Ik memoreer dat al jullie kinderen op de middelbare school zitten. Dat hij dus nog een paar jaar moet wachten..... We zullen zien. Ondertussen doe jij het gewoon. Wij genieten mee: leuk!