Villers le Lac/Morteau (7,4 km; 252 kcal; 1h 37')

9 augustus 2014 - Morteau, Frankrijk

Vanochtend neem ik afscheid van Marie Christine en Sander, we hebben drie dagen (ong vijfenzestig kilometer) samen gelopen. Zij gaan naar het warme zuiden en ik loop verder in de Jura. Ik kan een stukje meerijden naar Villers-le-Lac een wat groter plaatsje. Helaas is hier in het Centre Randonneurs alles bezet, dus loop ik naar Morteau waar in eenzelfde overnachtingsmogelijkheid plek genoeg is. Het is vandaag mijn rustdag, dus het blijft bij ongeveer acht kilometer lopen. De Gite is prima, heel rustig en schoon en er is weer internet, dat was er de afgelopen dagen niet of heel slecht. Morteau is een plaatsje van enkele duizenden inwoners,  er is niet veel te doen.

s' Middags blijkt de telefoon helemaal leeg en wil niet meer en opgeladen worden. Dat is echt shit, maar de redding is nabij: vlak voor het avondeten komt er nog iemand binnen. Op goed geluk begin ik in het Frans, vraag of hij Engels spreekt,  blijkt het een Nederlander te zijn, nota bene oorspronkelijk uit Maastricht! Hij woont tijdelijk in het Centre,  werkt aan de andere kant van de grens in Zwitserland. Wonen is daar erg duur, dus hij heeft het op een akkoordje kunnen gooien. Hij zit in de automatisering op projectbasis,  woont in de buurt van Marseille. Hij weer natuurlijk ook meteen wat er aan de hand is: de contactpunten van de batterij raken mekaar niet optimaal. Met wat klein gereedschap buigt hij de puntjes zodanig dat ze mekaar weer beter raken. En jawel hoor, de batterij laadt weer. We eten natuurlijk samen en rond tien uur is het weer bedtijd. Tot mijn verbazing wordt er een half uur later nog aan de deur gemorreld: het  blijkt een man die duidelijk teveel gedronken heeft. Wat ik er verder nog van begrijp is dat alle andere slaapgelegenheden te duur waren en dat hij hier gewoon een bed voor een nacht heeft gehuurd. Hij doet zijn schoenen uit, gooit een deken over zich heen en valt als een blok in slaap.

1. Jan:
    9 augustus 2014
    Wel weer even leuk zeker om met Marie Christine te lopen en de avonden samen door te brengen. Goed te zien dat je de moed er goed inhoudt en kilometers maakt De komende weken zal even niet reageren maar je wel volgen. Wij gaan morgen per trein naar Hamburg en proberen dan langs de Elbe naar Praag te fietsen. Het weer is niet helemaal oke maar wel zullen wel zien. Veel sterkte de komende dagen in de Jura. Wel een goede voorbereiding op de Alpen
    Groet Jan