Morteau-Haut Villers les Fresses, le Perdix (23,0 km; 832kcal; 5h 05')

10 augustus 2014 - Hautvillers, Frankrijk

Het weer is uitstekend om te wandelen, af en toe wat zon en een windje. Er zou een fietspad zijn naar Pontarlier. Dat volg ik de eerste kilometers. Daarna wijk ik toch maar van de fietsroute af, omdat het teveel langs de openbare weg gaat. Het pad gaat langzaam omhoog en via allerlei piepkleine, halfverharde weggetjes kom ik in weer opde GR 5. Ik heb gisteren in Villers le Lac een boekje gekocht, hierin staan hele gedetailleerde kaartjes van alle bekende wandelingen van de Jura. Dat blijkt veel handiger dan elke twee of drie dagen een nieuwe,  dure kaart te kopen. Verder heb ik ook een klein boekje met alle overnachtingsmogelijkheden. Als je s'ochtends even belt is een slaapplaats verzekerd.

Het pad voert nu  tussen de elf en twaalfhonderd meter hoogte. Het uitzicht is prachtig en de wat stevigere wind zorgt voor de nodige verkoeling. Dat komt vooral goed van pas bij het bergoplopen. Om half vijf arriveer ik bij de Auberge. De patron zit  buiten in hrt zonnetje. Overnachting  en demi pension zijn vijfenzestig euro. Dat is meer dan wat de info op de website staat (drieenvijftig), probeer ik nog. Die gegevens kloppen volgens hem nooit. Naast de Auberge staat een dortoir, van de langlaufclub.Bij wijze van hoge uitzondering mag ik daar slapen en toch bij hem eten. Dat is mooi want dat scheelt ongeveer twintig euro!

Een mevrouw uit het dorp om komt speciaal de sleutel brengen van de dortoir: het is er weerkeurig schoon, er is warm water, de bedden zijn prima. Het eten bij Mr Olivier Guazetti is ook prima : een salade met Compte en rauwe ham en daarna een ovenschoteltje met kaas, room, aardappels, uien en een klein beetje spek. Dat vult meer dan goed.

1. Gusta Smits:
    11 augustus 2014
    Hoi Geert ,
    Ik geniet van je verhalen uit de Jura.
    Zelf heb ik daar jaren geleden met Harmen ook n paar prachtige wandelingen gemaakt: heeeeel groen en veel water.
    Ik kan zien dat je aardig wat afgevallen bent, je doet natuurlijk ook niet meer aan "tussendoortjes".
    Hoop dat het slapen wat beter gaat nu?
    Vorige week zijn Sandra, Saskia en Eefje bij mij geweest, was erg gezellig.
    Loop ze weer morgen,
    Kus van je zus