Naar Saarbrucken

26 juli 2014 - Saarbrücken, Duitsland

Vandaag is eigenlijk rustdag. Omdat ik niet in het pension kan en wil blijven zal ik een stukje verder moeten. Op dus naar Lebach, dat lijkt op de kaart wat groter.  Een ander probleem is dat er geen doorgaande wandel of fietsroutes op de kaart aangegeven staan. Dat betekent regelmatig stukken langs de weg lopen en dat is geen feest: er is nauwelijks ruimte en er wordt vaak veel te hard gereden. Ik besluit om de trein te nemen naar Saarbrucken, zo' n twintig kilometer zuidelijker. Het ligt ook pal aan de grens, dus wellicht is het gemakkelijker van daaruit aansluiting te vinden op een G.R  die door de Vogezen loopt. Rond de middag in Saarbrucken, waar goedkoop onderdak vinden nog niet zo gemakkelijk blijkt. Met hulp van een van de "Infopunkt-dames" komen we uit bij Hotel Europa, negenendertig euro zonder ontbijt. Het is piepklein kamertje, met een goed bed en heel proper sanitair.

Nu eerst op zoek naar een nieuwe kaart. Deze is snel genoeg gevonden. Het probleem wordt de route: er zijn in dit deel van Frankrijk nauwelijks doorgaande wandelroutes. Die beginnen pas in de Vogezen, ietsje verderop.  De mogelijkheid bestaat dat ik morgen  weer nog eerst een stukje met de trein moet, in ieder geval de grens over naa Sarreguemines, vijftien kilometer zuidelijker.

De rest van de middag naar een alternatief pop/straatfestival. Het Nauwieser zomerfeest wordt georganiseerd door een anarchisten/punkcollectief dat zich sinds de begin jaren tachtig samengeschoold heeft in en rond de Nauwieserstrasse.  Er zijn optredens op een pleintje, op binnenplaatsen van cafe' s en op straat is er multicultureel eten: Shr Lankees, Argentijns,  Indiaas,  Thais, etc. Verder is er ook voldoende ruimte voor Duitse curry- en knakworsten en  pommes. Het bier is uiteraard alleen  Duits, dat gaat in pullen van een halve liter over de tap.

Morgen naar " la douce France"

1. Wies:
    26 juli 2014
    Geert, wat ben je al ver!!! Nu al in de Vogezen! Leuk hoor om dagelijks te lezen hoe het je vergaat. Blijf schrijven. Enne... Beetje laat, maar alsnog gefeliciteerd.
  2. Gusta Smits:
    26 juli 2014
    Leuk de Vogezen, ben benieuwd waar je gaat lopen. Ben op veel plaatsen geweest daar. En ook nog eens met jullie samen, weet je nog? Prachtig najaarsweer hadden we toen.
    Klaas en ik bezoeken morgen de Hermitage in Amsterdam. Tentoonstelling van de Zijderoute.
    Liefs Gusta
  3. Stella:
    26 juli 2014
    Wat fijn dat je bijna in Frankrijk bent! We krijgen de indruk dat je Duitsland maar wat graag achter je laat. Hopelijk zijn de Franse uitbaters wat gastvrijer. In ieder geval zal het wel wijn in plaats van bier zijn bij de maaltijden de komende tijd!
  4. Pauline Roelants:
    27 juli 2014
    Hoi Geert,
    Ik lees met veel plezier je avonturen. Alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Succes met wandelen richting het zuiden. Hopelijk zijn de Fransen vriendelijker, maar daar heb ik niet altijd goede ervaringen mee. Echter, hoe zuidelijker, hoe relaxter dus het komt vast goed!! Geniet van deze bijzondere tocht.
  5. Ria en Manuel:
    28 juli 2014
    Hoi Geert.
    Vooreerst nog van HARTE Gefeliciteerd met je verjaardag !!
    Alles goed met je ? Avontuurlijk en spannend zijn je verhalen .
    Wij genieten met je mee . Geert , we wensen je veel reis plezier.
    Groet Manuel en Ria .
  6. Jos:
    28 juli 2014
    Hé Geert, vanuit Hippie Pai aan de grens met Myanmar raden wij je die curry ten zeerste aan! Super, hoe jij de weg naar Rome loopt, van harte gefeliciteerd nog, geniet! En tot weer, Jos, Monique, Luna, Vita