Richting P.N. de Vanoise (22,5 km; 808 kcal; 4h 53')

22 augustus 2014 - Bourg-Saint-Maurice, Frankrijk

Wat een kort dagje leek, blijkt in de praktijk tegen te vallen: het is weliswaar bergaf, grotendeels over een onverharde weg, maar toch nog meer dan twintig kilometer. Onderweg kom ik door een dennenbos, waar ongelofelijk veel paddestoelen groeien. Ik probeer het nog maar eens en pluk een zak vol waarvan ik denk dat ze eetbaar zijn. Het laatste stuk naar de verharde weg is weer erg steil en een aanslag op de knieën. Na ruim vier lopen ben ik eenentwintig kilometer en twaalfhonderd hoogtemeters afgedaald en sta ik aan de N90. Binnen enkele minuten later heb ik een liftje naar Aime, een stukje verderop. In het plaatselijke cafe verrukkelijke abrikozentaart gegeten. Met de bus is het dan een kwartiertje naar Bourg St Maurice, dat wat oostelijker ligt. Vandaaruit ga ik richting Val d'Isere naar het P.N. de Vanoise. Het office de T. raad een soort jeugdherberg aan, dit blijkt Mountain Loft, een prachtig huis dat eigendom is van Sue, een Engelse dame in de zestig. Ze heeft een aantal jaren geleden  al haar Engelse schepen achter zich verbrand, behalve het pensioen waar ze nog recht op denkt te hebben. Een dochter woont ook hier, heeft recent haar eerste baby gekregen. Sue maakt een uiterst relaxte indruk, ook al heeft ze op het moment niet veel te doen. De Loft is eigenlijk ingericht als woonhuis, er staat zelfs een biljart in de woonkamer. Er is een grote open keuken die ik naar believen kan gebruiken. De koelkast staat vol met "left overs" van mensen die spullen hebben achtergelaten. Daarvan gebruik alleen de spaghetti en een sjalot. De Lidl tegenover heeft verse zalm en prima tomaten,  om acht uur s'avonds zit ik weer eens aan een eigen gemaakte maaltijd.

1. Gusta Smits:
    23 augustus 2014
    Hee Geert,
    Wat een leuke verhalen. Krijg er 4 tegelijk binnen en kan me helemaal inleven. Het lijkt me wel erg zwaar al dat klimmen en dalen. Vandaag heb je vast n rustdag genomen.
    Klaas en ik zijn vandaag in Aken geweest en een grote tentoonstelling van Karel de Grote bezocht.
    Nou, veel succes weer morgen, breek geen enkels en zo,
    Kus van mij, groet van Klaas