Refuge Nant Borrant (9,1 km; 327 kcal ; 2h 07')

19 augustus 2014 - Les Contamines-Montjoie, Frankrijk

Het ontbijt is verschrikkelijk: er is niets wat  kraak of smaak heeft: sinaasappelthee met peperkoekkruiden(!), framboos/citroenthee, slappe koffie,  melk met cruesli, jam uit blik, verzin het verder zelf maar, er is niets aan. Afscheid van Harmen en Wies, die gaan richting Aosta. Ik neem de trein naar St Gervain les Bains, aldaar onder het genot van een kop thee uitgebreid gebruik gemaakt van de gratis internetmogelijkheden die elk cafe tegenwoordig wel heeft. Daarna de bus naar Les Contamines Montjoies, een winter-en zomersportoord: er wordt uitgebreid gewandeld, getennist,  klimmen en uiteraard gefietst.  Het dal wordt steeds smaller tot er alleen een wandelpad overblijft. Dan blijven er ook maar enkele wandelaars over, degenen die echt naar boven gaan. Om drie uur s' middags bij Refuge Nant Borrant: ik heb geluk, zonder reservering blijkt et nog plek. De hut is druk omdat hij aan de TMB ligt (Tour Mont Blanc),  een rondje  Mont Blanc, waar elders in de wereld uitgebreid voor geadverteerd wordt. Behalve veel Fransen zijn er mensen uit Amerika,  Engeland natuurlijk,  Duitsers. Helaas word ik bij hun ingedeeld tijdens de maaltijd. Ze hebben vijfentwintig jaar geleden de MB beklommen  en maken nu een klein tochtje van vijf dagen. Ze zijn overal geweest en weten zoals gewoonlijk alles beter. De maaltijd is goed maar eenvoudig: (weer) groentesoep, een variatie op pommes dauphinois, stukje kaas na. Iedereen gaat heel vroeg naar bed, rond negenen.