P.N. le Vanoise (18,9 km; 681 kcal; 5h 32')

26 augustus 2014 - Termignon, Frankrijk

• s' Ochtends word ik rond zeven wakker,  maar omdat het aardedonker in de hut is, denk ik dat het nog nacht is en val waarschijnlijk weer inslaap, want als ik om half negen wakker wordt is iedereen al weg. In de hut ernaast staat mijn ontbijt ( afgesproken om half acht) troosteloos te wachten. Ik krijg gelukkig nieuw heet water voor de thee. De regen is al uren bezig. Er zit niets anders op dan maar gewoon te vertrekken. Het pad is gelukkig niet erg zwaar, maar een kwartier na vertrek loop ik tegen een schaapskudde aan en dus ook tegen een "Patou" een hond die de kudde beschermt tegen roofdieren, onder andere wolven. Het beest houdt ook niet van mijn stok dus ik wordt met vervaarlijk grommen op afstand gehouden. De schapen lopen gelukkig van me weg, dat betekent dat de hond ook zijn interesse in mij verliest. Daarna verloopt de afdaling naar Termignon voorspoedig,  alleen ben ik na ongevee zes uur lopen tot op het bot nat, het water klotst in de schoenen. De poncho uoudt de regen wel een tijdje tegen, maar het water loopt op een gegeven moment gewoon de schoenen in. In Termignon mag ik in een restaurant  tegen de verwarming zitten , dat droogt een beetje. Enkele liftjes brengen me naar Modane, St Michel de Maurinne en uiteindelijk Valloire, een skidorp aan de voet van de Galibier, zestien kilometer onder de top. Het Office de Tourisme adviseert gite Pierre Paul, dat blijkt een schot in de roos. De mevrouw is heel aardig, geeft me meteen een pak kranten mee om de schoenen mee vol te stoppen. De kamer is volledig ingericht: als ik wil kan ik er iets koken, er is een magnetron, een ijskast, een waterkoker, naast uiteraard het noodzakelijke sanitair. Omdat ik s' middags al gegeten heb volstaan twee stukken quiche en een fles pinot noir veille vignes, die overigens uitstekend smaakt. Tevreden rol ik rond tienen het bed in.

1. Sylvia Veltmaat:
    27 augustus 2014
    Trots op zoveel volharding. Dat alles maar weer droog mag worden!
  2. Henny janssens:
    27 augustus 2014
    Jeetje Geert, hoe houd je de moed er in met zoveel regen/ kou?
    Knap hoor! Mijn complimenten....