Eindpunt Route du Vin (9,7 km; 349 kcal; 2h 05')

4 augustus 2014 - Thann, Frankrijk

Weer slecht geslapen (zonder pil), maar daar ga ik niets meer over zeggen. Het eerstvolgende stadje is Guebwiller. Daar neem ik de bus naar Cernay. Het busreisje van dertien kilometer is meer een soort vacantiereisje: we rijden ongeveer dertig, veertig per uur, mede door een oneindig aantal verkeersdrempels. Van Cernay te voet verder naar Thann, het eindpunt van de Route du Vin. Ook hier is een soort jeugdherberg, voor de blijkbaar grotere aantallen vooral Duitse wandelaars. Als je pelgrim bent, op weg naar Santiago krijg je zelfs nog korting op de alleszins redelijke kamerprijs. De pelgrims moeten met een soort stempelkaart langs de beheerster die er en stempel inzet. Je moet ook beloven dat je van onberispelijk gedrag bent, anders kan het zijn dat je in een klooster geweigerd wordt. De beheerster is weer een en al vriendelijkheid. Je kunt er zelf koken, alles is brandschoon en goed onderhouden. Vanavond ga ik dus voor het eerst zelf iets maken. Er blijken nog meer wandelaars in het centrum: een stel uit Luik en twee mannen uit de buurt van Freiburg, Duitsland.De laatste twee gaan morgen weer naar huis.  Het stel uit Luik komt aanzetten met een zak zelfgeplukte paddestoelen, waar ik niet anders dan jaloerse blikken op kan werpen. Volgens de man staan er overal paddestoelen in overvloed, maar ik heb er blijkbaar geen oog voor, want ik zie ze niet. Het probleem van de wel of niet eetbaarheid blijft natuurlijk ook onverminderd aanwezig. Ik eet komkommersalade vooraf en spaghetti met garnalen en groente: heerlijk om zelf weer eens wat klaar te maken. Morgen ontmoet ik mijn zus Marie Christine die samen met partner  Sander op weg is naar haar vakantieadres. Ik ben heel benieuwd.

NB: diverse mensen vragen of ik ook foto' s wil sturen: dat wil ik heel graag.Ik heb alleen (nog) geen kabeltje om de foto' s te laden naar het tablet: vergeten natuurlijk. En nu is het lastig om zo' n dingetje ergens te kopen. De meeste winkels zijn vandaag sowieso dicht. Dus, wees gerust, het heeft mijn aandacht. Nog even geduld.

Morgen ga ik aan de "oversteek" beginnen naar de Jura. Dat betekent ook de laatste dag van het Santiago pad en op zoek naar de GR 5.

1. Marie Christine:
    4 augustus 2014
    Hoi Geert,

Dat zal je vast leuk vinden zelf weer eens te koken. Weet je zeker dat het goed is. Morgen of overmorgen vertrekken wij richting Italie, hangt even af van wanneer de auto klaar is. Heerlijk even vakantie! Ik laat je weten wanneer we in de buurt zijn!
  2. Jan:
    4 augustus 2014
    Belevenissen genoeg zo te lezen. Ook heerlijk om weer eens zelf te bepalen wat je eet. De nieuwe schoenen bevallen waarschijnlijk wel, want je schrijft er niet over. Het is leuk om je te volgen en zo te zien gaat het goed. Groet Jan
  3. Tom en inge:
    5 augustus 2014
    Hoi Geert, we zijn in Frank rijk, alles goed, lekker weer. We genieten van jouw verhalen. Tom gaat met Harmen plannen om jou eens op te zoeken!

groetjes Tom en Inge, Femke en Silke