Susa, Italië (21,8 km; 793 kcal; 4h 39')

29 augustus 2014 - Susa, Italië

Ik mag s'ochtends bij de mevrouw in de keuken ontbijten. Een kamer verderop zit hij al naar de TV te kijken, zo laat het geluid me weten.Ik wil graag thee: het water daarvoir wordt in de magnetron aan de kook gebracht en daarna mag het mwt een soeplepel in een kom doen. Aandoenlijk nietwaar? Ik krijg mijn tweede stempel en dan op pad. De weg is redelijk goed aangegeven,  gaat gelukkig niet langs de openbare weg maar grotendeels door het bos. Na vijftien kilometer volgt het dorpje Exilles, wat overschaduwd wordt door een enorm fort dat letterlijk midden in het dal op een heuvel ligt. Na bijna tweeëntwintig kilometer neem ik in Chiomonte de bus naar Susa acht kilometer verder naar beneden. Het is mooi geweest voor vandaag. Het meisje van het Office de T. stuurt me naar het Couvent van de kerk van heilige Franciscus, hoe kan het anders? Het Couvent is slim en keurig opgeknapt voor toeristen,  niet alleen pelgrims. Hoge plafonds, een carrevormige zuilengang om te bidden en te mediteren en een aanpalende kerk verraden een andere bestemming in het verleden. Er is ruimte voor gespreksgroepen, bestudering van religieuze teksten en nog veel meer. Ik ga eten.

Het meeste in Susa is dicht, maar op het centrale plein is een een gezellige wijnbar met een bijzondere formule: er staat een koud buffet opgesteld. Bij een eerste glas wijn mag je een bordje nemen en na een tweede glas mag je zo vaak nemen als je wil. Er is live muziek er zijn grote banken om op te hangen en de mensen te observeren.  Om half elf is het mooi geweest.

1. Dorien:
    29 augustus 2014
    Jeetje Geert, wat ga je goed en Italie al bereikt weer een mijlpaal! Er is ruimte voor gebed.. Gespreksgroepen en jij gaat eten
  2. Ardine:
    31 augustus 2014
    ha Geert,
    wat is het leuk om op je blog rond te struinen en al je verhalen tot me te nemen. Je hebt schrijverstalenten! Ik lees natuurlijk vooral de eet- en drinkgedeelten met veel aandacht, ze veroorzaken heimwee naar Frankrijk waar we deze zomer, heel uitzonderlijk, niet waren. Vanaf nu komt daar vast soortgelijke heimwee naar Italië voor in de plaats! Geniet ze, veel groeten van ons allen