Richting Portes du Soleil!!!!! (3,7 km; 132 kcal; 0h 47')

15 augustus 2014 - Abondance, Frankrijk

Het ontbijt (drie euro, "a volonte" = zoveel je op kunt eten) wordt ook in een dramatisch geminimaliseerde vorm van gastvrijheid aangeboden: koffie en heet watervan een warmhoudplaatje, stukken stokbrood in een mandje en jam en nutella uit van die piepkleine bakjes waar de smaak met opzet aan onttrokken lijkt te zijn. Het moet toch een hele toer zijn om dit voor drie euro te realiseren. Er zijn overigens maar tien zitplaatsen voor de vele tientallen gasten. Omdat binnen geen plaats is heeft men buiten een aantal tuinbanken neergezet. Het is echter maar dertien graden, niemand schijnt het iets uit te maken: de meeste mensen die hier logeren ontbijten waarschijnlijk altijd met de jas aan. Het is half tien als ik richting Abondance ga. De grijze lucht voorspelt niet veel goeds en inderdaad even later begint het onbarmhartig te regenen. De plek waar ik sta bied goede liftmogelijkheden en ja hoor: na enkel minuten stopt er al iemand. Helaas, het stel wacht alleen op hun zoon. Na enkele minuten komt de vrouw uit de auto en bied me een paraplu aan. Ze zal aan haar zoon vragen of ik mee mag. Deze verschijnt na een kwartiertje en ja ik mag mee naar Abondance. Hij blijkt naast makelaar ook imker te zijn. Hij gaat naar boven om de bijenkorven op te halen: het is veel te koud voor de bijen: "le nuit passee, juste trois degrees". Dat is inderdaad niet veel. Net voor Abondance gaat hij verder omhoog, ik hoef nog maar vijfhonderd meter te lopen  in de stromende regen. Het is vandaag een feestdag "Fetes des Chardons  Bleus", een beschermde alpenbloem. Het feest valt letterlijk in het water, maar gelukkig is er een feesttent waar de plaatselijke fanfare optreedt. De muziek lijkt goed te verteren bij frites aux mergues die rond elf uur s'ochtends al uitgebreid  genuttigd wordt. Dat alles dient weggespoeld te worden met bier en wijn. Zo wordt het al vroeg gezellig. Porte du Soleil doet zijn naam geen eer aan: het regent de hele dag onophoudelijk. s'Middags is er een soort optocht met een Franse vers van praalwagens. Zondag wordt een en ander nog eens dunnetjes overgedaan hoog in de bergen tijdens het zogenaamde "Fete de Montagne". Aanvankelijk was ik van plan naar La Chapelle d'Abondance te lopen (zeven kilometer), maar het slechte weer nodigt uit om het openbare vervoer te nemen. In La Chapelle is een leuk maar ouderwetse gite d'Etape, geleid door een mevrouw op lleeftijd die moeilijk de trap op kan: "les genous functionne pas". Het eten s'avonds is prima: groentesoep,  stoofschotel met rundvlees, kaasjes na. We zijn met z'n zessen: een echtpaar uit Clermont Ferrand,  twee  vrouwen uit Nice, een Engelsman die van van het meer van Geneve naar Nice wil lopen via de GR5 en ik. Op tijd naar bed.

...

1. Géraldine:
    15 augustus 2014
    Hoi Geert, ik ben weer aangehaakt, zat een week zonder e-mail en in die week ben je weer een heel eind opgeschoten! Abondance, Portes du Soleil, daar heb ik goede ski-herinneringen aan. Alleen die Soleil nog dus.... Veel plezier en groetjes van Paco en Frank, Géraldine
  2. Marianne Acampo:
    Ha Geert
    Nog steeds lees ik je verhalen met veel plezier; krijg de indruk uit de wijze waarop je eea vertelt, dat je er steeds meer lol in krijgt,
    Ik zie uit naar je volgende verhaal
    Geniet er van!
    Marianne Acampo
  3. Monique:
    Hai Geert,
    Heerlijk, jouw wandelverhalen, Pontarlier en Mouthe, daar hebben Jos en ik lang geleden gefietst, heel mooi daar!
    Wij zijn vanochtend teruggekomen, maar met jouw berichtjes kan ik toch nog in de vakantiestemming blijven! En me dan strakjes langzaam gaan verheugen op de Via Gladiolalala!
    Ciao, Monique
  4. Dorien:
    18 augustus 2014
    Hoi Geert, wat maak je toch allemaal mee onderweg, erg leuk om je te volgen via je reisverhalen... Dat volgen gaat ongeveer zo, s' avonds na het eten met zijn allen aan tafel wordt even de mail gecheckt ' Heey er is een nieuw verhaal van Geert' dan lees ik het voor aan Rob en de kinderen , die vinden het maar een knap avontuur. Te voet naar Rome??? Met de fiets zou nog kunnen maar lopend!! Jammer dat je zoveel regen hebt de laatste dagen hoop op beter weer! Veel wandelplezier. Erg leuk de foto's van de omgeving , nu nog een selfie