Richting Colmar (14,8 km; 533 kcal; 2h 47')

2 augustus 2014 - Ammerschwihr, Frankrijk

Het is eigenlijk mijn wekelijkse rustdag,  maar ik besluit toch te vertrekken. Er is inmiddels een grote groep mensen gearriveerd, vrijwilligers,  die komen helpen  met schilderen van de tuinstoelen.  Een van de vrouwen vertelt wat over de doelstellingen van de stichting die verschillende dependances heeft, onder andere in Colmar. Daar is een grote werkplaats waar spullen  gerecyceld/opgeknapt worden om daarna te worden verkocht.

De zon heeft zich vandaag nog niet laten zien, het is nog heerlijk koel als ik om half twaalf vertrek. De weg gaat zven kilometer naar beneden, naar Riquewir, een volgende parel  aan de Elzasser wijnroute. Het ommuurde centrum is niet veel groter dan een theedoek,  maar er rijd toch een treintje om maar niets te hoeven missen. De patisserie zaken etaleren soms met dure eetbare kunstwerkjes. Na vijftien kilometer houd ik het in Ammerswihr voor gezien. Ja Harmen, " Aux Armes des France" bestaat nog steeds en volgens een wijnboer waar ik later die middag ga proeven ( Mr Leon Heitzmann,  volledig biologisch wijnboerend, verrukkelijke wijnen) nog altijd een geweldig adres. In het dorpje zelf is werkelijk niets te doen.

s' Avonds eten in Wetslawa, een heel simpel rstaurantje (ook weer aanbevolen door de wijnboer)  waar een verrukkelijke salade  met gerookte zalm, confit de canard en nog wat ongezonde lekkernijen samen met glas riesling Kaefferkopf de dag waardig afsluit.

1. Marc van Hagen:
    2 augustus 2014
    Hallo Geert, ik neem aan dat de wijn daar vergelijkbaar is met die van onze Heilig Hart Put BBQ....
    Geweldig om jou dagelijks via het www op de voet te kunnen volgen. Hou je taai!
    Groeten,
    De Pötmeister
  2. Harmen:
    4 augustus 2014
    Hallo Geert,
    Nog even over dit verhaal. Leuk om te lezen dat het restaurant er nog is en met dezelfde kwaliteiten. Ik zie de gezelschappen nog zo voor me, het waren er niet veel en wij zaten in een nis te genieten. Bij een van de laatste gangen moet er nog een vendange tardive bij hebben gezeten, pinot gris? Jasje aan en de wandelschoenen eronder!
    Langzamerhand gaat het nu omhoog, dus nog een keer.......
    Keep your feet on the ground, your head in the sky and the food on the plate.