San Giminiano-Colle val d'Elsa (12,1 km; kcal; 2h 35')

17 september 2014 - Siena, Italië

De dag is kort: Colle val d'Elsa ligt ruim twaalf kilometer verderop. Het dorpje ligt ook weer prachtig op een smalle heuvel met aan het einde weer een Franciscanenklooster waar ik kan overnachten.  In tegenstelling tot S. Giminiano is hie helemaal niets te  doen. Het grote rechthoekige plein  omzoomd met arcaden ligt er wat treurig bij ondanks een vrolijk klaterende fontein. In de schaduw zit een tiental oudere mannen de tijd voorbij te praten. De weinige terrasjes zijn nauwelijks bezet. Ik besluit om vanmiddag naar Volterra te gaan, ook weer zo'n prachtig hooggelegen plaatsje. Het ligt weliswaar niet op de route maar ik heb in principe tijd genoeg. Er gaat maar vier keer per dag een bus en die van kwart voor drie komt gewoon niet opdagen en de volgende komt pas om kwart voor zeven s'avonds. Daar ga ik echt niet op wachten. Dan maar de bus naar Siena die komt elk half uur. Zo sta ik dus om half vier s'middags niet in Volterra, maar op het busstation van Siena. Hotel Modena (zestig euro) is zo'n beetje de goedkoopste optie. Het ligt tegen het centrum aan, honderd meter lopen van de roltrappen die me moeiteloos naar boven loodsen. Het is niet overdreven druk op de Piazza, maar wel schreeuwd duur. Het avondeten bestaat dus weer uit gratis hapjes bij enotheca Manelli, onder het genot van een glas wijn dst gewoon drie euro kost. Later die avond is er Champions League voetbal, AS Roma tegen CSKA Moskou.Na vijfenveertig minuten is het al vier of vijf nul en zet ik de TV uit.