Een rustig dagje op weg naar Samoens (17,5 km; 629 kcal; 3h 44')

17 augustus 2014 - Samoëns, Frankrijk

Her is vandaag prachtig weer, een stralende zon en een onbewolkte hemel begeleiden me op weg naar Samoens. Vandaag ga ik Harmen en Wies ontmoeten die opweg zijn naar het Aostadal. De weg voert eerst driehonderd meter omhoog langs de gemiste Golese-refuge, daarna is het nog een kilometer of twaalf naar beneden naar Samoens. Om half twee s'middags ben ik er al. Na wat gegeten te hebben wordt me de weg gewezen naar de gite Du Moulins, aan de voet van de bekende Tour de France-col, le Joux Plane. Ik ben precies op tijd om de eigenaresse even te spreken: er zijn bedden genoeg, maar de verdeling is opmerkelijk: twee Engelse mannen lijken ieder afzonderlijk een slaapzaaltje te claimen. Het huis, waar wel twintig bedden beschikbaar zijn, heeft ook nog een grote, volledig geequipeerde keuken ter beschikking. Harmen en Wies zijn er een uurtje later en installeren zich in een twee persoonsbed, maar de Engelsman verrekt het om ergens anders (bij mij bijvoorbeeld) te gaan liggen. De middag en avond zijn zoals gewoonlijk erg gezellig met een goede maaltijd en voldoende alcohol.