Massa Marina-Massa-Pietrasanta (19,3 km; 693 kcal; 4h 35')

12 september 2014 - Pietrasanta, Italië

Het heeft de halve nacht geregend, maar om half negen is het weer droog. Het is nog koel en alles ruikt fris. Gisteren ben ik met de bus naar Massa Marina gegaan. De weg ernaartoe eindigt in de vorm van een pier waar enkele mannen een visje probeert te vangen. Links en rechts van de pier is een stukje strand voor openbaar gebruik. De rest is met hekwerk afgezet,  daar moet je betalen om te zitten of te liggen. De boulevard loopt eindeloos ver door in beide richtingen en is schaamteloos volgebouwd, gelukkig alleen met laagbouw. Ik loop terug naar Massa en dan wordt duidelijk hoeveel afval de Italo's produceren en niet opruimen. Zeker, er staan overal bakken en containers, maar overal ligt rotzooi en grof vuil. Roestende auto's staan her en der langs de weg. Het is ook geen wonder dat de Italo's zoveel afval hebben,  bijna alles lijkt  ook voor eenmalig gebruik gemaakt te zijn. Het lopen langs de openbare weg blijft een groot risico: op infrastructureel gebied lijkt de  voetganger/ wandelaar volledig te zijn vergeten buiten de bebouwde kom.

De route naar Pietrasanta gaat gelukkig over een aantal "achteraf weggetjes", maar ook daar blijft het opletten. Om kwart over twee ben ik er. Het centrum komt me bekend voor: een jaar of acht geleden hebben we hier vlakbij een huis gehuurd.Via hetOffice de T. (alweer een heel aardige mevrouw) een drie persoons kamer gehuurd. Harmen en Tom zijn er rond vijven. Het zal een zeer aangename avond worden met veel Vino Nobile de Montepulciano.

1. Danielle:
    12 september 2014
    Zie je wel. Ik herkende de naam marina massa ook al. Daar was volgens mij niks aan. Maar Pietrasanta was wel leuk. En nu iets minder warm denk ik (en hoop ik voor je) dan toen wij er waren.
    Groetjes
    Daniellr
  2. Elisabeth:
    Hoi Geert,

Veel plezier dit weekend met Tom en papa!

Liefs,
    Elisabeth
  3. Sandra:
    12 september 2014
    In Pietrasanta was destijds een tentoonstelling van Botero. We zijn er omhooggeklommen naar een kasteelruïne en hebben geborreld op een terras aan een prachtig plein. Weet je nog?
  4. Sascha:
    14 september 2014
    Dag Geert,
    Gisteren pas gehoord dat je aan het wandelen bent. Ik ben je blogs aan het lezen: je schrijft beeldend, ik loop met je mee! Goede reis, Sascha
  5. Mariëtte:
    15 september 2014
    Hoi Geert,
    Er is een schrijver aan je verloren gegaan. Ook ik hoorde zaterdag pas van je avontuur, erg leuk om zo iets aan keer te doen. Geniet nog van de rest van de tocht. Groetjes Mariëtte