Berceto-Pontremoli (trein, vanwege verschrikkelijk slecht weer)-Aulla-Sarzana (17,2 km; 617 kcal; 4h

10 september 2014 - Sarzana, Italië

Het regent enorm hard s'ochtends, omdat ik geen zin heb om in de regen te lopen, neem ik bus en trein naar Pontremoli een kilometer of dertig verderop aan de kant van de zee. Het weer is er opmerkelijk genoeg veel beter, de wolken blijven volgens kenners altijd hangen en bereiken de Adriatische kust zelden.  Ik neem afscheid van Silvia, die wil een dagje uitrusten in een fatsoenlijk hotel. We wisselen email adressen uit en ik moet zeker een keer langskomen op weg naar Italië.

Het pad gaat verder via het dal van de Magra rivier. Aulla blijkt een ongelofelijk lelijk stadje, waar niets te zien is, echt een negatieve uitzondering op de meeste plaatsen. Sarzana daarentegen (vijftien kilometer verder) heeft een prachtig centrum. Helaas is de slaapgelegenheid voor pellegrino's abominabel: een kleine ruimte naast de kerk, je slaapt er op de grond op een matras. Er liggen echter al twee Fransozen enorm te stinken (zweet). Zo slecht heb ik het nog niet meegemaakt "Om half negen gaat het licht uit", aldus de bazige beheerster. Hier heb ik geen zin in, dus ik maak dat ik weg kom. De goedkoopste kamer volgens het Office de T. is pngeveer veertig euro en dat is precies wat ik betaal midden in het centrum. Wifi werkt natuurlijk niet op de tweede verdieping, maar wel bij de receptie en zo hebben Sandra en ik sinds drie dagen weer visueel en verbaal contact. Het eten in de eerste de beste enotheca gaat weer zoals eerder beschreven: enkele glazen wijn en je kunt zoveel hapjes nemen als je wil. Als je gaat zittwn komen ze al met chips, olijven en klein warm pastahapje. Voor vier glazen wijn, twee wit, twee rood, zestien euro, heb je dus gratis een maaltijd met werkelijk alles erop en eraan.