Acquapendente-San Lorenzo Nuovo (9,4 km; kcal; 2h 05')

23 september 2014 - San Lorenzo Nuovo, Italië

Omdat ik nog zoveel tijd heb, knip ik nog diverse etappes in tweeën,  zo ook vandaag. In S. Lorenzo loopt ook een weg naar Orvieto (oostelijk) en naar Pitigliano (westelijk).Ik logeer in albergo Francigena, toevallig dezelfde eigenaar als het restaurant van gisteravond. De kamer (dertig euro) is ruim en schoon. Vanaf het hoogste punt in het dorp heb je een prachtig uitzicht op het meer van Bolsena, dat nog ongeveer een uurtje lopen is. Het vinden van een bus die naar een van de twee stadjes gaat, die allebei een kleine dertig kilometer verderop liggen, is nog niet zo eenvoudig. Naar Orvieto gaat maar een keer per dag een bus en ik wil ook weer terug. Voor Pitigliano geldt hetzelfde,  maar niemand in het dorp kan me duidelijk maken of er dezelde dag een bus terug gaat. Het is een erg rustig middagje: beetje rondkijken,  kopje thee, lezen, muziek. s'Avonds eten in het restaurant wat bij de albergo Francigena hoort: het zijn dezelfde eigenaressen als van de albergo in Acquapendente(!) en het eten is navenant goed : bruscetta a la casa, vijf verschillende stukjes toast met verse pecorino, tomaat, pate, olijfolie en rauwe ham, plus een klein bakje met gekonfijt varkens(?)vlees in een tomatensausje. Het hoofdgerecht is stracciatelle ( een vrolijke pastasliert) met porcini en stukjes tomaat. De huiswijn is even goedkoop als verrukkelijk: "Et me" uit Montefiascone,  als je er ooit komt, drinken zoveel als je op kunt. Hier kostte hij viereneenhalve euro voor een halve liter, in een restaurant. Om tien uur ga ik tevreden naar bed.

1. Marleen:
    23 september 2014
    hoi Geert
    Knap gedaan je ligt voor op je schema
    ik geniet elke keer weer van je verhalen
    nog veel plezier de laatste weken
  2. Géraldine:
    24 september 2014
    Hoi Geert, leuk om al je Italiaanse ervaringen te lezen! Ik lees er een hoop in een keer, omdat ik het alleen op kantoor kan lezen (foutje in de instelling van mij pc) ....maar het is een mooie afleiding in de sleur van de dag. Ik zie je wandelen onder de Toscaanse zon, met de mooie kleuren van de heuvels en velden eromheen. Heerlijk! Als jij in Rome aankomt hebben wij 3 dagen Venetië, ik had eigenlijk naar Rome gewild om jou daar aan te zien komen maar deze mogelijkheid diende zich aan en konden we niet afslaan (oom en tante van Frank wonen daar). Heel veel plezier nog in de laatste weken, groetjes Géraldine, Frank en Paco
  3. Wim:
    24 september 2014
    Ha Geert,

Eindelijk een berichtje van mij. Lees je verslagen trouw en wordt steeds meer jaloers door al die berichten. Ook al zie ik allerlei tegenslagen zoals je knie, het slechte weer in het begin enzo. Lijkt me heerlijk om een aantal maanden 'niets' aan je hoofd te hebben en te genieten van de dingen die je meemaakt, de uitzichten en alle mensen die je ontmoet.

De praktijk loopt prima, 't is druk maar iedereen doet zijn best en Suzanne is een kei. Door haar hebben we zelfs een haakje voor de handdoek!

Succes met je laatste looploodjes en doe de groeten aan de paus (dat vroeg een van je patienten om aan je door te geven)

Wim
  4. Stijn:
    28 september 2014
    Hai Geert, Ik weet pas sinds kort van je weblog en weet nu dat je een 'makkelijke pen' hebt. Leuk om te lezen hoe je observeert en steeds ook feitelijke info geeft zoals de kamerprijs bijvoorbeeld.
    Je bent volgende week nog niet bij Toetsie, in november denk ik wel als ik lees dat je met de laatste loopdagen bezig bent. Ik ben wat jaloers op het gegeven dat je 'gewoon' voorrang aan jezelf hebt gegeven.
    Veel genoegen de laatste dagen,

Stijn